RSS-feed

2009-09-28

Acklimatisering och driven teknik


foto: ZC 
Efter två och en halv vecka i Boulder börjar jag äntligen känna mig acklimatiserad. En sanning med modifikation då det fortfarande är en bit kvar till full acklimatisering men jag slipper hjärtklappning för minsta lilla backe. Den mesta tiden har spenderats kring 1600 m ö.h med turer över 2000 m ö.h under de flesta träningspass.
Idag blev det en rullskidtur längs Left Hand Canyon där vi började på 1800 m ö.h och vände 2200 m ö.h. I jämförelse med mitt första pass har snittpulsen sjunkit nästa 20 slag/min vid samma hastighet, positivt!
Samtidigt fortsätter vi att driva nya tankesätt när det gäller åkarens kroppsposition, framförallt vid diagonal och stakning med frånskjut. Målet är en aggressivare position och mer driv framåt. Dels med tanke på åkekonomi men även med tanke på förväntade snöförhållanden under OS.
Efter några dagar med höst är det sommar igen. Drygt +25 grader, strålande sol och solskyddsfaktor (1600m närmare solen gör sitt till...). I morgon snurrar stenslipen igen och jag tittar närmare på skateskidor från Fischer.

2 kommentarer:

  1. Tränar du alltid med vätskebältet på magen?
    är det för att få fram höften?:)
    Hoppas allt är bra!

    SvaraRadera
  2. Jag gör det mer och mer. Men inge idé för dig, du kommer ändå aldrig lära dig att åka klassiskt;)
    Hörs framöver!

    SvaraRadera