RSS-feed

2009-09-29

Fischer Skate 09/10


Klicka på bilderna för större upplösning
Efter en tidigare fråga om Fischers skateskidor 09/10 kommer här en förklaring över de olika modellerna. 
Belag
Samtliga modeller kommer med två olika belag. Plus - 28 och Cold - A5.
28 är ett universalbelag som har funnits i många år och fungerar utmärkt i de flesta förhållanden.
A5 är ett kallbelag som går riktigt bra när det är kallt men inte lika bra som 28 i varmare förhållanden. Viktigt att komma ihåg är att själva belaget är en liten pusselbit om skidan kommer vara snabb eller inte i ett visst före. Uppbyggnaden av själva skidan tycker jag är mycket viktigare.

TV: 28 belag på en klassisk Carbonlite S-track skida
TH: A5 belag på en klassisk Carbonlite cold skida.  

Kärnmaterial
Air Core - Funnits länge hos Fischer och kommer säkert att finnas kvar länge till.

Carbonlite - Lanserades officiellt vid OS i Turin 2006, lite andra material än Air Core vilket gör den lättare men även lite styvare. 

Säsongen 09/10 har Fischer tre olika konstruktioner i butik. 610, 115 och 611. Samtliga konstruktioner är nu märkta under spetsen på nya skidor.



RCS Skating 610 - klassikern i butiksproduktion
Air core kärna och 610 konstruktion, Fischers trotjänare och fram till idag deras mest populära skateskida på världscup. Spannutformningen har varierat lite år från år men deras mest universala skida.


Carbonlite Skating 115 - "Hålskidan" i butiksproduktion
Carbonliteskidan har alltid varit en 115 konstruktion, tidigare stämplad 61, men nu alltså 115. Nytt för i år är "hålet" i spetsen och den nämns som Carbonlite Skating. I 115 konstruktionen har högsta punkten av bryggan placerats längre fram/upp på skidan och skapar en längre "hjulbas" än 610. Något som har visat sig vara mycket bra i framförallt kall omformad snö. Tyvär är skidan inte alls lika universal som 610 och för mig endast en extrem kallskida/omformad snö (som även går att hitta bland 610 skidor).


Carbonlite Skating S-track 611 - årets nyhet i butik?
Många tycker säkert att "hålet i spetsen" är årets nyhet från Fischer. Visuellt slår det ut det mesta och det bidrar till en smidigare åkkänsla. Men enligt mig är årets nyhet S-track. Skidan är byggd i samma formar som 610 men med en Carbonlite kärna. Den stämplas 611 och nämns S-track. Äntligen finns 610 konstruktionen med Carbonlite kärna. Även om den heter S-track och marknadsförs som en mjuksnöskida är den byggd mer som ett universalpar. Dock inget hål i spetsen.


Carbonlite Skating S-track med "hålspets" 61Q
Fjärde paret är F-serie producerat och något som sällan kommer till butik (vet inte hur det ser ut på den svenska marknaden men tvivlar på att den kommer synas i butik). Skidan är fortfarande en 610 konstruktion med Carbonlitekärna precis som vanliga S-track men den har hål i spetsen. Allt bra samlat. Den nämns som S-track men är märkt 61Q för att den byggs som en universalskida (610). F-serie producerade skateskidor är mer aktiva men kräver även mer av åkaren. En butiksskida är stadig men ger inte så mycket tillbaka. 
Även RCS 610 finns i F-serie produktion men från och med i vinter är 115 konstruktionen borttagen.

13 kommentarer:

  1. Tack för ett mycket intressant inlägg. Har en tilläggsfråga angående belagstyper. I vilket före är 5-belaget tänkt att fungera optimalt?

    SvaraRadera
  2. Det är ett våtföresbelag som bara finns på WC skidor och används ibland. Skulle kanske inte ha lagt ut bilden på L-skidorna. Kris Freemans nya skidor som för tillfället bor i mitt sovrum, men men.

    SvaraRadera
  3. Hur går 28an i säg -2 - -10 ?

    SvaraRadera
  4. 28-belaget går bra i princip allt och har funnits med väldigt länge hos Fischer. Men optimalt är rån -10 och varmare.

    SvaraRadera
  5. Tänkte det är ju ändå ett 28 belag på en carbon lite skida av äldre modell men med 61 som benämning så hur kommer det sig att det blir en extrem kallskida, vilka fören?

    SvaraRadera
  6. 115 är egentligen inte bygd som en extrem kallföresskida men personligen gillar jag den oftast bäst i kallt, blött eller som universal för sprint. Bryr mig mindre om vilket belag det är. Har jag en skida med rätt utformning kan det vara 28-belag både i vårslask och kärv snö vid -20.

    SvaraRadera
  7. Varför är det så då att Fischer sjöva säger att carbonlite-Plus funkar bäst i minus 2 och varmare / Rcs Cold , minus 5 och varmare ....och vad blir då poängen med att köpa en Cold över huvud taget?

    Jag har reserverat en Carbonlite-plus. Men jag är fortfarande verkligen inte helt övertygad om att plussen funkar bättre än colden i minusgrader omkr 8-15. Eller??

    Mvh
    /D

    SvaraRadera
  8. Om du bara testar olika belag på testskidor så kommer ett A5 antaligen vara snabbare i -10 och kallare. Men belaget är en liten del i den stora ekvationen hur skidan kommer gå på snön. Tryckfördelning och spannkurva är mycket viktigare. Dvs vill jag ha ett par för lite kallare förhållanden börjar jag titta på A5 skidor men hittar jag ett par med 28 belag som har kallegenskaper tar jag lika gärna det. Samma sätt åt andra hållet. Ett av mina egna absolut favoritpar för burkvalla ner mot noll grader har A5 belag men med egenskaper för de förhållandena.

    SvaraRadera
  9. Hej! Tack för en jättebra blogg! Hur brukar du göra för att mäta upp eller uppskatta tryckfördelningen på glidytorna.

    SvaraRadera
  10. Hej,
    Kul att du gillar bloggen! Det är lite olika, ett sätt är att klämma, känna och titta. Annars kan du dra med ett papper eller bladmått framför och bakom tryckpunkterna om du har möjlighet att trycka ner skidan i en spannmätare eller bara titta på en dataskärm om du har en spannmätare som mäter tryckpunkter.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  11. Hej Erik!

    Tack för den info du lagt ut i bloggen, och tack för tydliga förklaringar och bra svar på olika frågor!

    Efter att ha börjat förstå spannet och trott att det räcker börjar jag också förstå att även glidytorna är viktiga - men där är det lite svårare att hitta info om vad olika utseende passar för.

    För klassiskt, vad kan man tänka på om valet är mellan två Carbonlite Plus, båda med lika spann (höjd/längd/beteende) och hyfsat jämn tryckfördelning bak (ligger ihop under lång sträcka), men den ena med ganska mycket spret fram (överlag ganska lik tryckfördelning och spret som Brinks skidor som du tidigare visat) och den andra med ganska lång jämn glidzon nästan ända fram och med en liten ficka i mitten av glidzonen. Tillämpning ex. Vasalopp (förstår att de kommer att passa bra i olika förhållanden, men som icke-sponsrad får man begränsa sig och köpa i prioriteringsordning - vilken borde prioriteras?). Om spret-skidan funkat för Brink 3 år i rad kanske den är ganska allround ändå...

    SvaraRadera
  12. Förresten, ser att jag ovan vänt på Brink-bilden i huvudet, den har toppen till vänster och inte längst till höger som Skiselector-kurvor... Alltså har de skidorna ganska platt fram, liten höjd, och sen sista kontaktpunkt riktigt långt fram (dock med trycket under ganska kort sträcka) och spretar alltså inte alls fram, men ganska bra i bak!

    SvaraRadera
  13. Hej,
    Om det är en liten fick i mitten av glidzonen brukar det aldrig vara bra. Jämn tryckfördelning är alltid att föredra oavsett om trycket är koncentrerat eller inte. I princip alla Madshusskidor har mer eller mindre spret i bak och så skiljer det lite fram. Generellt gäller mindre spret för kallare förhållanden och mer spret för varmare förhållanden.
    Lycka till!

    SvaraRadera