RSS-feed

2009-10-26

Snöfall och svar


Idag visade termometern strax över noll och snön föll igen. Snömolnen stannade vid Boulder och lät solen lysa högre upp bland bergen. Konstigt fenomen det där... Snö här nere och ingen snö på topparna...
Här kommer mina egna svar på de frågor som har kommit in (klicka läs mer), kul med all positiv respons!

Hej!
Såg ditt inlägg om olika märkningar på skidor.
Vad betyder FA, HR & SVZ?

Har själv t.ex ett par RCS skate som är märkta:
FA: 105,1 resp. 107,2
HR: 3,3 resp. 2,6
SVZ: -0,8 resp. 0,0
En annan fråga jag har är kring serienumret som står på sidan av
alla Fischer skidor. De 2 första siffror betyder ju numera årtalet, men
kan man utröna något av de övriga siffrorna?
De senaste två åren har ju skidorna även fått en numrering efter serienumret,
t.ex. 050 på ett par klassiska.
Har hört att detta har med hårdheten på spannet att göra, ju högre desto hårdare.
Stämmer detta, och hur tillförlitlig är denna siffra?

Vidare undrar jag om du kan berätta lite om vad du
tittar på när du klämmer ut en klassiskt resp. skate skida? Finns säkert hur många parametrar som helst, men
kanske finns några mer viktiga som t.ex. att spetsen ska vara mjuk o spretig i lös/blöt snö. 

I övrigt så vill jag tacka för en bra blogg med många intressanta inlägg.

Mvh
/ Stefan

//

FA är ett värde i kilo, hur stor belastning det krävs för att trycka ner skidan till en bestämd spannhöjd som är nära 0. Skulle tro att det är någonstans kring 0.1. Vet inte om mätningen görs under bryggans högsta punkt eller vid en bestämd punkt längs skidan.

HR är spannhöjd vid en bestämd punkt längs skidan vid en bestämd belastning.

Både FA- och HR-värdet går att få fram genom att scanna en av barkoderna på ovansidan av skidan.

SVZ är ett kvalitétskontrollvärde som jag sällan bryr mig om.

Siffra fyra och fem i serienumret är produktionsveckan för årtalet som framgår av de två första siffrorna.

Numreringen efter serienumret är skidparets snitt FA värde. Så för ditt skatepar skulle det stå 106.

Av egen erfarenhet tycker jag värdena är tillförlitliga men det säger långt ifrån allt om en skida. Två par med samma värden kan ändå ha olika känsla och passa för olika fören.

Jag tittar mycket på tryckfördelning i både skate och klassiskt, även hur aktiv skidan är. För att generalisera så vill jag ha en mindre aktiv skida, starkare markerad brygga, mer koncentrerad tryckfördelning och mjukare spetsar med lite split för en våtföresskate. Tvärt om för hårdare och mer universal snö, en mer aktiv och högre skida där tryckfördelningen är lite mer utspridd. Gillar sällan hårda spetsar om det inte ställs höga krav på riktningsstabilitet.

I klassiskt beror det mycket på vilken åkare som ska ha skidan. T.ex så kan en skida vara hög med mjukare slutspann och en annan lägre men med hårdare slutspann men där båda är en bra klisterskida. Det beror på hur åkaren vill ha skidan och hur man vallar skidan. Om du vill kunna bygga upp med lite tjockare klister eller gå tunnare.

Med fem par skidor täcker du upp de flesta fören med en bred skidpark utan några specifikt specialiserade skidor. Tre par klassiska; kallsnö/burkvalla som även klarar mjuk snö, täckt klister som klarar en bra grundning i hårdare förhållanden och ett klisterpar. Två skate par där ett är universal och ett för våtsnö. Det är ett utgångsläge för åkare på nationell nivå. I världscupsammanhang är skidparken klart större.

På sida 6 och 7 i den här katalogen står det mer om att handplocka skidor.
http://bouldernordic.com/images/catalog/BNS_0910_web.pdf


-----

Hej!
Vilka är skillnaderna mellan Rossignols WC-racingskidor som är gjorda i Frankrike och de butiksskidor som är gjorda i Spanien. Eller borde frågan vara, finns det flera likheter än designen (färgerna)?

Vilket belag har årets Fischer RCS junior?

Tack!
H. Frans

//

Färgerna är samma... vad jag vet är belaget samma. Har inte superbra koll på Rossignols produktion och uppläggning av skidorna i fabriken men de flesta klassiska race skidorna har ingen 3D konstruktion. Även de längre skateskidorna är utan 3D konstruktion. Skateskidorna är släta vid spetsen och har ingen urgröpning vid spetsen som butiks WCS. Race skidorna tycker jag är riktigt bra, inte lika intresserad av butiksskidorna.

Vad jag vet är det samma belag på RCS junior som på SCS, CR och SC. Hela skidan känns lik SCS men jag kan ha fel.

-----

Hej Erik,

Läste på din blogg om att ni slipat ruggskidor.
Skaffade ett par Fischer RCS Zero ifjol och är supernöjd med dem.
Dock är dom inte riktigt plana och jag skulle därför vilja stenslipa dem.
Är därför lite nyfiken på hur man bör göra.

Slipar man hela skidan dvs även den ruggade ytan under spannet?
Eller slipar man endast glidytorna?

Mvh Magnus Rudehäll

//

På ruggskidor slipar vi hela skidan, även ruggbelaget som vi sen arbetar vidare med. Enda gången vi inte slipar fästzonen är på Crown skidor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar