RSS-feed

2010-10-02

Slipa nya skidor?

Alla nya skidor stenslipas i fabriken innan de når butik men det sker i en automatiserad process. Det ska inte förväxlas med de race strukturer som görs manuellt i utvecklingsavdelningarna och används på världscupen. Fabriksstrukturerna blir bättre och bättre men än så länge är den mänskliga faktorn vassare. Här syns ett par vanliga butiksskidor från Fischer med delvis bränt belag som förhoppningsvis kan räddas med en omslipning.

13 kommentarer:

  1. Hej!

    En fråga! Hur kännsliga är belaget på tex Madshus Nanosonic skidorna, för värma tex? Tack annars för en bra och intressant blogg!

    /Kristofer Borgström

    SvaraRadera
  2. Som jag skrev i förra inlägget om Madshus är årets skidor klart mindre värmekänsliga än de tidigare. Än så länge för tidigt och säga om det är perfekt.
    Men oavsett märke vill jag alltid arbeta med hela drag med vallajärnet. Dra från spetsen till nederdelen, det behöver inte bli perfekt första gången, dra istället igen. Om det finns punkter som inte hinner stelna innan du drar nästa gång är det dags att lugna ner sig. Då finns det värme kvar i kärnan som inte mår bra av mer.

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Jag kommer få tre par skidor från Fischers racingavd (CARBONLITE). Vet du vad det är för slip på dem: Plus ,cold samt soft track?
    Måste jag lämna in dem för att få en ok struktur att tävla med?
    Andy

    SvaraRadera
  4. Lite svårt att svara på. Antagligen en automatiserad variant av P5-1 på 81/28 och 90/28 som kommer på många skidor och något annat på 81/A5. Men det varierar till och från så kan inte säga utan att titta på skidorna. Kolla om det sitter några vita lappar på skidorna med slipnamn, t.ex P5-1. Om det inte gör det skulle jag antagligen slipa om skidorna. Men som sagt, svårt igen att säga utan att se skidorna.

    SvaraRadera
  5. Bra tack!!

    Andy

    SvaraRadera
  6. Vem skulle du välja att slipa hos?
    Andy

    SvaraRadera
  7. Jocke Augustsson i Mora tycker jag är riktigt bra. Arbetade med honom under OS. Sen har du även Lasse Tallbom i Östersund. Har inte åkt något på hans strukturer men sett några som säkert kan gå bra.

    SvaraRadera
  8. På Fischer finns det en märkning typ Fischer Quality 3. Vad betyder det och vilken siffra är bäst? :-)

    /Magnus

    SvaraRadera
  9. Det är en lapp som sätts på skidorna efter att de har parats och någon har kontrollerat eventuella defekter i designen. Den betyder inget speciellt mer än att paret är "OK" och går vidare.
    /EN

    SvaraRadera
  10. Hej,
    tack för mycket intressant läsning på din sida.

    Jag undrar lite om hur det förhåller sig med slipstrukturer och alla dessa benämningar. Har köpt nya Fischer Carbon Light, 90/28 som är handplockade och det har en tejp där det står F2 och en kompis till mig köpte likadana men där står det P5 på tejpen?

    Har pratat med Örjan Emanuelsson och han har R1, R2, R3 eller L1, L2, L3 som benämningar...

    Tacksam för lite svar i frågan.

    /Johan

    SvaraRadera
  11. Hej Johan,
    F2 och P5 är inga strukturnamn jag känner igen direkt från någon. Är de skrivna för hand och vem plockade skidorna?
    /EN

    SvaraRadera
  12. Hur ser man om belaget på bilden eller i verkligheten är bränt?

    SvaraRadera
  13. Anonym: Om du klickar på bilden ovanför så den kommer upp i större upplösning ser du tydligt hur belaget är brännskadat längs vänsterkanten. Det känns även när du sicklar skidorna.

    SvaraRadera