RSS-feed

2009-11-10

Madshus 09-10


Madshus bygger sina skidor i Biri utanför Lillehammer. Norge är ett av världens dyraste länder att anställa mänsklig arbetskraft i vilket betyder att produktionen i ganska stor utsträckning är automatiserad men även att samma material används i så många modeller som möjligt. Till skillnad mot Fischer bygger de skidorna helt i syntetiska material med fördelen att reproducering blir betydligt enklare. Nackdelen är att deras kärna, som består av skum, är lite mer värmekänslig. Men med en säker hand på vallajärnet är det inga problem.
Inför säsongen 2009-10 ställde Madshus upp med tre olika skateskidor med två olika skärningar för de vanliga konsumenterna.
176 - "hardpack" med midja
166 - "regular" med midja
196 - "soft snow" utan midja.
166 och 196 byggs i samma form men där skärningen och delvis inställningar på maskinerna är skillnaden. Generellt är det vilospann, spannets aktivitet och tryckfördelning som skiljer mellan de olika modellerna. Konstruktionsnumret är tryckt på NIS plattan tillsammans med serienummer och viktangivelser.

186 och 196 konstruktion
166 och 196 har fina nysnö- och mjuksnöegenskaper men där det känns som om utvecklingen går mot en lägre skida med ett hårdare slutspann. Under hösten valde Madshus att släppa ytterligare en skateskida för konsumenterna, 186, som är byggd efter en liknande spannkurva som 176 men utan midja. Vi har ytterligare en skatemodell med ännu lägre vilospann och hårdare slutspann för test.

Samtidigt som Fischer gjorde ett hål i sin spets, Rossignol tog bort ett lager material på butiksskidorna så gjorde Madshus spetsen mindre och kortare. Det diskuterades länge om det var tillåtet eller inte men till slut blev det godkänt och något som verkar fungera bra, även i lössnö.

 
  
Bland de klassiska skidorna har Madshus färre konstruktioner men där sättet som skidorna byggs på erbjuder möjligheten att skapa i princip vilken form som helst på spannet. Det gör även att det går att hitta flera olika varianter av fästzoner och spann med precis det utseendet vi vill se även fast de är byggda i samma form. Istället för att fundera över om skidor passar eller inte, kan vi leta efter skidor med hög kvalité vilket är klart viktigare. En skida med hög kvalité passar, punkt.


7 kommentarer:

  1. Tack för alla dessa intressanta inlägg!!! Superintressant läsning.

    SvaraRadera
  2. Kanonbra blogg! Men nu vill vi se lite inlägg om karhus skidor oxå! :)

    SvaraRadera
  3. Anonym1: kul att du gillar bloggen!

    Anonym2: kul att du också gillar bloggen! Har väldigt liten erfarenhet av Karhu så får passa där. Bara känt på några få par och inte testat några på snö. Känner ingen åkare på Karhu o vet nog ingen WC-åkare heller på det märket.

    SvaraRadera
  4. Jättebra blogg! Skulle vara intresant om du skrev om ditt tillvägagångssätt när du plockar ut ett skidpar.

    SvaraRadera
  5. Kul att du gillar bloggen! Visst har jag min "rutin" som jag går igenom mer eller mindre noggrant när jag väljer skidor men jag kan inte avslöja alla mina trix... Skrev en del om att plocka skidor i den här texten:
    http://addtheinches.blogspot.com/2009/10/snofall-och-svar.html

    SvaraRadera
  6. Hei! Dette var ei bra side, vi har linket til den fra vår facebookside:

    http://www.facebook.com/MadshusSkis

    Hilsen Lars, Madshus AS

    SvaraRadera
  7. Hej! Kul att du gillar sidan och tack för länken. OS-närmar sig snabbt!
    Mvh Erik

    SvaraRadera