RSS-feed

2009-12-05

Frågor och svar


Några svar på den senaste tidens frågor.
- Skulle vara intressant om du kunde lägga upp ett inlägg om vad man ska tänka på när man monterar bindningar för att få ut mest av skidorna.
 

=Ingen lätt fråga att svara kort på men direkt avgörande för vart jag vill ha bindningen är utformningen av bryggan (området mellan tryckpunkterna, ofta kallad fästzon på klassiska skidor). Generellt sett på klassiskt så kan du komma bak lite på skidan om den stänger plant men måste stanna kvar lite högre upp om den har mer öppet slutspann framför foten vid full belastning. Lite samma tänk på skate där du behöver vara längre upp på en hårdare, högre och mer aktiv skida (även om det finns risk att det skapar spänningar i spetsarna) samtidigt som du kan komma bak på en lägre och mjukare skida.
Jag bryr mig inte speciellt mycket om balanspunkten då den lätt flyttas lite fram och tillbaka beroende på hur mycket lim osv som används för just det paret. Tittar du på 50 par som kommer efter varandra i tillverkningen skiljer balanspunkten en del, men spannet har fortfarande samma utformning och de är byggda i samma form. Sen i slutändan hamnar jag ofta någonstans mellan 5-25mm bakom balanspunkten för både skate och klassiskt.

- Hur ofta använder ni värmeskåp?
 

= Så ofta det går med nyslipade skidor och i princip aldrig med skidor som redan är mättade efter slip. Alla skidor vi slipar inför säsongen läggs i värmeskåp i minst två omgångar då det är ett bra hjälpmedel för något som tar mycket längre tid att göra för egen hand. Under säsong är det inte alltid ett värmeskåp finns tillgänglig utan då blir det till att mätta skidorna med vallajärn.

- Hur tycker du att en bra skateskida ska vara - mer platt känsla mot snön eller med en rejäl svikt och stort spann? Eller funkar båda bra men i olika fören?

= Om jag läser mellan raderna undrar du om jag föredrar Rossignol eller Fischer? Men det beror på förhållandena. Är det hårt underlag har du nytta av en lite hårdare och mer aktiv skida där snön i sig skapar en stabil plattform att trycka ifrån på. En lägre, mjukare skida kan kännas trist och instabil.
Vid mjuka förhållanden skapar snön i sig inte en tillräckligt stabil plattform utan den måste komma från skidan. En lägre, planare skida är då ett bättre val där en högre och hårdare skida kommer gräva ner sig.
Det finns inte en skida som är bäst i allt. Har du riktigt tur kan du hitta vad vi kallar en "amazing ski" som slår det mesta i de flesta fören, aldrig är dålig och som de flesta kan åka på. Men det är något som händer en gång på tusen par. Kris Freeman har ETT par som jag skulle klassa där och som har varit hans bästa par i flera år, Det paret kan både någon som väger 70kg eller över 90kg tävla på. Men nu verkar det ha fått hård konkurrens av några nya par.

- Undrar också om man måste slipa nya skidor eller kan dom gå bra som tävlingsskidor ändå?
 

= Det beror helt på. När en landslagsåkare vinner på en "fabriksslip" är den gjord manuellt på raceavdelningen på en vanlig slipmaskin, märke beroende på fabrik. Den struktur som kommer på butiksskidor är en variant av en "race slip" men gjord i en automatiserad process och det är till och från hur bra de blir. Ibland bra, ibland sämre. Om du åker i Europa så kan den gå bra, testa(!) då det är Europeiska slipar. Men i Nordamerika är snön lite annorlunda och jag skulle definitiv göra en ny slip om det vore tävling här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar