RSS-feed

2009-12-17

Snöfall, regn och ruggskidor

Efter två veckor med solsken, omformad snö och snabba spår kom snön, helt enligt prognosen. Det började med att snön föll kall, -10 grader och med hög luftfuktighet, ca 20 cm. I jämförelse med tidigare gör det förhållandena drygt 10% långsammare. Sen slog det över i regn även fast det var -7 grader innan det åter blev snö och ytterligare 20 cm föll. Idag kom det en blandning av regn och snö vid spåren och testfokuset låg på ruggskidor. En duktig klistervallare hade kunnat ordna bra fäste i spåret då det till en början blev blött i regnet. Men efter ett tag övergick regnet i snö med stor chans för ifrysning i klister.
Idag hade jag totalt 15 ruggpar ute på snön med mycket bra resultat. Skidorna testades en efter en och jämfördes med varandra. I slutändan stod två par kvar som segrare, ett nytt och ett från förra året. Ett mycket intressant test där jag kunde testa i både regn och snö. Temperaturen höll sig över plus hela dagen och prognosen säger fortsatt regn och snöfall de kommande dagarna, förhoppningsvis med nån grad kallare snö än idag. Whistler Mountain fick 50 cm bara över natten.


Vid det här laget ett utarbetat system där det segrande paret återfinns i mitten uppe till höger.
 

snöfall
 

Gore-tex hjälpte en stund, men inte länge.

4 kommentarer:

  1. My fingers are cold just thinking about opening and closing all those wet, snowy bindings. Did you use your waterproof gloves?

    SvaraRadera
  2. Hej! En fråga: Om man har flera par skidor som man ska slipa - tycker du då att man ska lägga olika slipar, tex en blötslip på wetskidorna och cold/alround slip på coldskidorna, eller ska man lägga en alroundslip på alla skidorna och sedan styra efter tävlingsförhållanden med riller/slipa om dom efter man testat vilka som går bra med alroundslipen?

    Längtar redan efter nästa blogginlägg!

    SvaraRadera
  3. Of course. They were awesome until the water started to drip in from the arm... then it got cold!

    SvaraRadera
  4. Hej,
    På skate lägger jag mer än gärna samma slip på alla skidor i början av säsongen för att kunna testa och jämföra. Lägger en universalslip som jag kan spara på något par och gör sen om efter de första veckorna på snö och det är dags för tävling. Gör även samma på klassiskt men där kan jag styra lite mer direkt vilken typ av struktur jag vill ha. Har jag ett givet våtförespar, klassiskt eller skate, så kan jag lägga en sån slip direkt.
    Sen vill jag alltid ha en så "bred" slip som möjligt men med möjlighet att optimera med handstrukturer.

    SvaraRadera